In een woord: GEWELDIG! Ik droom weg op mijn wolkje naar de hemel om de engelen te begroeten en hoor op de achtergrond: Train- Marry Me: Love has surely shifted my way, Marry Me, Today and every day… Ik zag onze bruiloft al helemaal voor me…Maar toen ik weer was geland op planeet aarde, ja toen sloeg de stress in.. Want welke datum kun je het beste kiezen? Wat moet er allemaal geregeld worden, wie gaat je daarbij helpen en het belangrijkste wat is je budget? AAAAH!
Het leed dat een trouwlocatie vinden heet
Als eerst begonnen we met het bedenken van een trouwlocatie. Eigenlijk hadden we deze al snel gevonden. We werden verliefd op deze zaal: De koning Party & Events.
Eigenlijk viel de zaal totaal buiten ons budget, maar omdat we deze zaal zo graag wilde hebben we besloten iets langer te sparen en toch voor deze zaal te gaan!
En nog één tip van mijn zijde: durf te vragen! Tijdens de gesprekken bleek er zoveel meer mogelijk dan we gedacht hadden! Een aanpassing in de aankleding of het verzorgen van drank voor de gasten bijvoorbeeld.
Vastleggen van de Big Day aka Trouw Datum
We hadden al bedacht dat we graag wilde trouwen in het voorjaar, omdat we dit een mooie tijd van het jaar vinden. We zijn beide in Juni jarig, dus in Juni trouwen was voor ons geen optie! De zaal was al behoorlijk volgeboekt dus als eerst vroegen we na welke data beschikbaar waren. Dit waren er enkele in mei en in overleg is het 22 Mei geworden. De zaal was gereserveerd en nu moesten we dit nog bij de gemeente vastleggen!
Trouwdatum vastleggen bij de gemeente
Het vast leggen van de trouwdatum bij de gemeente is wat ingewikkelder. Chique gezegd: Huwelijksaangifte doen. Je moet er eerst online een afspraak voor maken en hierna er langs gaan om je trouw datum kenbaar te maken.
Wanneer je huwelijksaangifte doet, ga je automatisch in ondertrouw. De huwelijksaangifte is 1 jaar geldig, maar moet minimaal 14 dagen voor de huwelijksvoltrekking gedaan zijn.
Wij waren ruim op tijd en deden dit al een jaar van tevoren. Wij hebben ervoor gekozen om in ondertrouw te gaan op onze verlovingsdatum, maar natuurlijk kun je hier ook random een datum voor kiezen. Wel heb je een hoop papierwerk nodig…En moet je het natuurlijk samen vieren!
Wanneer je huwelijksaangifte gaat doen, kun je naast de trouwdatum ook meestal al de trouwtijd vastleggen. Houd bij het vastleggen van een tijd rekening met het feit dat je al een globale dagindeling moet hebben. Wij hebben de dagindeling later pas gemaakt: zie het kopje draaiboek. Maar hebben wel gelijk een tijd vastgelegd 14uur uur vonden wij een mooie tijd om te Trouwen.
Formaliteiten Huwelijksaangifte-Ondertrouw
Bij de huwelijksaangifte / ondertrouw moet je de volgende documenten overleggen:
- Geldig Legitimatiebewijs;
- Recent afschrift geboorteakte (deze was bij ons niet nodig, dus misschien is dit voor alle gemeenten gewijzigd?)
- Uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
(Ook deze hadden wij niet nodig!) - Indien eerder gehuwd geweest, bewijs ontbinding laatste huwelijk door overlegging afschrift overlijdens- of echtscheidingsregister (ook niet van toepassing op ons :D);
- Gegevens getuigen d.m.v. kopie paspoort; minimaal 2, maximaal 4 getuigen (getuigen dienen meerderjarig te zijn);
Gastenlijst
1,2,3 is een gastenlijst voor je bruiloft helaas niet gemaakt. Wij hadden ons hier dan ook zwaar in vergist! Want ja wie nodig je nou wel en wie weer niet uit? We hebben besloten om onze bruiloft wat groter te organiseren met veel gasten, dan kijk je niet zo snel op iemand meer of minder.
De eerste versie van de gastenlijst
Maak een gastenlijst met iedereen die je zou willen uitnodigen. Bij ons werd dit een lijst van hier tot aan Tokio. Je lacht, maar het is echt waar!Denk eventueel ook aan de gasten die je liever niet uitnodigt en zet die voor je ceremoniemeester op een rijtje. Het is handig als je iedereen in het juiste hokje plaatst, dus een lijst voor familie, collega’s en vrienden. Als je wilt kun je ze zelfs nog opdelen per kant, bruid en bruidgom? Wij hebben dit overigens niet gedaan 1 lange last was voor ons voldoende.
Schrappen op de gastenlijst!
Ja huppa we strepen iedereen weg tot we nog maar een klein lijstje over houden! Ons budget had dit graag gewild, maar als je een grote familie hebt is dit nou eenmaal niet mogelijk. Je wilt natuurlijk dat iedereen erbij is! Wel zou je de mensen kunnen wegschrappen met wie je al een tijd geen contact hebt gehad en met wie je niet zoveel hebt. Hoera de lijst is gekrompen met 4 personen, big smile!
Wat doe je met collega’s?
Voel je niet verplicht om collega’s uit te nodigen! Wij hebben alleen de collega’s uitgenodigd waar we een goede band mee hebben.Wanneer je al krap zit met de gastenlijst zou ik jullie aanraden deze te schrappen, of alleen degenen uit te nodigen met wie je een goede band hebt.
Budget
Vooraf bepalen van het budget is erg belangrijk en zo houdt je de kosten onder controle.
Wij maakte gebruik van onderstaan verdeel sleutel, die tot nog toe redelijk klopt!
- 4% Bloemen en decoratie
- 5% Drukwerk / Uitnodiging
- 8% Trouwringen
- 9% Stadhuis/notaris
- 9% Trouwfotograaf
- 10% Gemengde kosten
- 15% Trouwjurk en trouwpak
- 40% Feestelijkheden zoals diner, trouwfeest
Onthoud vooral: het budget is niet het belangrijkst. Een bruiloft met een budget van € 1.000 kan net zo leuk zijn als een bruiloft die € 10.000 kost. Het gaat om het creëren van de juiste sfeer en niet om hoeveel geld je uitgeeft. Wij trouwen omdat we van elkaar houden en dit met alle belangrijkste vrienden en familie willen delen, dat is het aller, aller belangrijkste!
Uitnodigingen
Er zijn al van leuke uitnodigingen te vinden die je kunt laten maken, maar wij wilde niks standaards.
Nee, wij zijn creatievelingen mijn verloofde en ik. Daarom hebben we goed nagedacht over onze uitnodigingen.Het ontwerp heb ik gemaakt en het drukwerk heeft mijn verloofde op zich genomen. Ook hebben ervoor gekozen om onze trouw uitnodiging in twee talen te maken. In het Turks en in het Nederlands.
En toen? Decorateur of Wedding planner?
Een weddingplanner nemen, is dat niet wat al die assepoesters doen? Nee! daar moest ik niks van hebben. Wij organiseren ons sprookje zelf! Na lang zoeken en een goed gesprek hebben we de perfecte decorateur gevonden N&N Decorations. Twee ontzettend lieve dames die goed met je meedenken en alle mogelijkheden met je willen doorspreken. Het zijn geen weddings planners, maar OW! wat weten ze ontzettend veel van bruiloften!
De keuze van onze style en aankleding was al snel bepaald.. natuurlijk met wat hulp van N&N. Zie bovenstaande foto wij gaan voor rood Baby!
Catering Sonny ‘s, Fam & ingehuurd personeel
Wij houden van lekker eten, want liefde gaat door de maag. Hmmm! Daarom hebben wij ervoor gekozen om Sonny’s te vragen voor onze Catering. Normaal gesproken doet Sonny’s niet aan catering, maar omdat ik hun dochter ben maken ze graag een uitzondering. We hebben personeel ingehuurd die ons helpt met het uitserveren van het eten.
Als je nou niet van die lieve ouders hebt die voor je willen cateren, raad ik je aan bij verschillende cateraars een offerte op te vragen. Vaak kun je hier zelfs nog over onderhandelen en/of concessies doen in het aantal soorten gerechten, mocht je budget erg klein zijn. Ook hangt het af van het soort eten dat je op tafel wilt zetten met je bruiloft. Ik heb gemerkt dat er een groot verschil zit tussen bijvoorbeeld surinaams of turks & arabisch eten.
Drank
Een bruiloft is natuurlijk gelijk een tikkeletje leuker als je dronken bent, Hik! Iedereen laat zich gaan en men doet dingen die ze anders niet zouden hebben gedaan met een borreltje op. Wij hebben ervoor gekozen om onze bruiloft alcohol vrij te houden. Dit vanwege geloofsovertuiging, maar ook omdat wij vinden dat je een mooi feest kunt vieren zonder een drankje op! Tevens scheelt het een hoop in de kosten. Onze frisdrank zal worden gecaterd door De Koning&Events en onze Koffie & thee wordt verzorgd door N&N Decorations. Wel kopen we de koffie en thee zelf in! Een stuk goedkoper dan dit te laten doen door de cateraar.
Wedding Cake
Hier ga ik niet over uitweiden in dit artikel, maar wel kom hier nog een apart blog artikel over.
Trouwjurk
Er zijn allerlei winkels met jurken in verschillende soorten en maten. Als je voor budget wilt gaan kan ik je twee winkels aanraden namelijk; Bruidsoutlet arnhem ja een beetje ver weg maar zeker de moeite waard. Een lieve dame met veel kennis en kunde van bruidsjurken en vermaken doet ze ook zelf! Of Bruidshuis Laaroussa gelegen in rotterdam . Het zit net in een mooie nieuwbouw locatie en deze dame heeft ook zeker mooie bruisjurken in het assortiment tegen een betaalbare prijs!
Trouwpak
Jaaa… daar vraag je me wat? Hier weet ik natuurlijk niks vanaf! Wij weten niet van elkaar wat we gaan dragen op de grote dag, dus geen idee waar deze vandaan komt! Oewhhh Spannend! Sorry,hier dus helaas geen goede tips over.
De trouwringen
Wordt het wit-, geel- of roodgoud? Glad gepolijst of bewerkt? Met of zonder diamanten? Het ultieme symbool van liefde en verbinding: jullie eigen unieke trouwringen. Als het goed is zul je deze voor je hele leven dragen. Mijn advies hierover is check wat voor budget je hebt en kies aan de hand daarvan de ringen. Het is erg moeilijk om ringen te vinden tegen een goede prijs. Bij de meeste juweliers kom je toch al snel op € 1500,- voor een set trouwringen.
Diamondpoint trouwringconfigurator
Wat overigens erg leuk is, is de trouwringen configuratie van diamondpoint: http://www.diamondpoint.nl/trouwringen
Diamond Point is juwelier en diamantexpert sinds 1904. Als huisjuwelier van de Bijenkorf heeft Diamond Point zich ontwikkeld tot één van Nederlands meest vooraanstaande juweliers. Diamond Point staat bekend om haar luxe gouden en diamanten sieraden die grotendeels in eigen atelier ontworpen en vervaardigd worden.
Naast een reguliere trouwringencollectie biedt Diamond Point ook de mogelijkheid om gebruik te maken van haar trouwring configurator. Dit is een handig online programma waarbij jullie zelf, op ieder moment van de dag, jullie eigen trouwringen kunnen ontwerpen.
Trouwboeket
Traditioneel gezien en volgens de etiquette regelt de bruidegom het bruidsboeket voor zijn bruid. De bruidegom is ook degene die het bruidsboeket betaalt. Deze traditionele manier komt nog regelmatig voor. Op de dag van de bruiloft haalt de bruidegom zijn bruid op (bij haar ouders) en geeft haar het bruidsboeket.
Bij de keuze van het bruidsboeket kun je in grote lijnen een eerste onderscheid maken. Je kunt kiezen voor een modern of een klassiek bruidsboeket. Welke keuze je hierin maakt hangt af van de stijl van je bruidsjurk. Daarnaast kun je kiezen voor een bepaalde vorm, (model, soort) van het bruidsboeket.
Verschillende vormen, modellen bruidsboeketten zijn:
Lineair bruidsboeket
Bij deze vorm worden weinig bloemen gebruikt, meestal 1 of 2 soorten. Je kunt dan wel kiezen voor hele bijzondere bloemen. De basis van het bruidsboeket bestaat uit veel groen (blad en takken). Het lineaire bruidsboeket is y-vormig en bijzonder geschikt voor een modern bruidsboeket.
Biedermeier bruidsboeket
Dit bruidsboeket is bolvormig. De stelen worden kort afgesneden. Je kunt kiezen voor verschillende soorten en kleuren bloemen in het biedermeier bruidsboeket. Door het bij één kleur en één soort bloemen te houden krijg je weer een hele andere uitstraling. Een klassiek en romantisch bruidsboeket krijg je door gebruik te maken van alleen rode rozen.
Druppel bruidsboeket
Deze vorm is net als het biedermeier boeket ook bolvormig maar loopt vanaf het midden uit in een punt, druppel. Dit bruidsboeket komt het beste tot zijn recht door gebruik te maken van één bloemensoort.
Waterval bruidsboeket
Bij dit bruidsboeket worden lange bloemen gebruikt die in de breedte naar beneden lopen. Een waterval bruidsboeket is niet gemakkelijk te maken en is groter en langer dan het druppel bruidsboeket. Het waterval bruidsboeket is uitermate geschikt voor een bruid met een eenvoudige bruidsjurk.
Mijn bruidsboeket: Ja.. daar zullen jullie toch nog écht even op moeten wachten tot op de grote dag!
Er valt nog zoveel meer te vertellen over alles dat we aan het regelen zijn, maar daar ga ik jullie zeker nog over updaten. Einde trouw update 1.
Hoi ik wil zaal huren trouwfest hoveel kost dat ?
Auteur
Hey Luula, ik denk dat je daarvoor het beste contact kan zoeken bij de zaal waar je geïnteresseerd bent. De prijzen lopen erg uit-één en het is ook vaak afhankelijk van het aantal personen dat op je bruiloft komt. Heel veel succes bij het zoeken naar een zaal ;)