Soms krijg je van die e-mails waarvan je denkt… dit is een blog aanbieding die je als blogger beter kunt afslaan! Ik heb een aantal voorstellen verzamelt waarop ik volmondig “nee!” zei en vertel je waarom.
Inmiddels blog ik al een tijdje en krijg ik regelmatig aanbiedingen voor mijn blog binnen. Een hoop van deze aanbiedingen sla ik af. Bloggen en vloggen zijn voor mij een hobby, maar het is geen geheim dat mijn blog ook een bron van inkomst is geworden. Het is zeker niet genoeg om mijn vaste baan op te kunnen zeggen, but who knows in the future?
Samenwerken met verschillende opdrachtgevers vind ik super leuk. Creatief zijn en meedenken met als resultaat een mooie blog of vlog tot gevolg dat is waar ik het voor doe! En voor jullie lezers natuurlijk! Telkens wanneer ik een e-mail ontvang voor een samenwerking word ik blij. Want hé dat ze jou vragen is toch heel bijzonder? Of toch niet?
Een win-win situatie: Wereldkaart
Ik speurde het internet af naar leuke en relevante sites voor ons product en toen kwam ik op die van jou! Nu vraag je je misschien af waarom ik je mail, dat zal ik je vertellen.
Ik mail je omdat ik graag wil weten wat mensen van ons product vinden en daarom heb ik een leuk aanbod voor jou! Mijn aanbod is dat wij van (Bedrijfsnaam) jou een gratis wereldkaart kunnen aanbieden. Een win-win situatie, jij krijgt gratis een mooie wereldkaart naar keuze en wij krijgen te horen wat jij van ons product vindt met een follow-link naar onze website.
Super leuk hoor zo’n gratis wereldkaart, maar zitten mijn lezers hier op te wachten? Ik denk het niet! Daarnaast vind ik het eisen van een follow-link super brutaal en gaat het in tegen de regels van de reclame code.
Producten die je zelf moet kopen voor een review
Deze aanbieding kreeg ik binnen via Instagram, van een voor mij onbekend make-up merk waarvan ik een foto had geliked.
Hey there! Do you love make-up? I would love to know what’s your opinion on our make-up compared to other brands. You can buy (productnaam) in my store at (url). Let me know when you reviewd some of our products!
Dat ik een foto like wil niet zeggen dat ik het product wil kopen en zeer zeker niet op deze manier. Het onbeschoft afdwingen van een review zonder er zelf wat voor terug te doen vind ik echt belachelijk! Als jij reclame wilt maken dan vind ik dat je zelf producten ter beschikking moet stellen en niet half instaland van zulke knullige berichtjes moet gaan sturen.
Review schrijven over producten die ik nooit heb gezien of zal ontvangen
Dit is echt één van de meeste hilarische verzoeken die ik binnen kreeg:
Super mooie blog heb jij. Wij van (bedrijfsnaam) vinden je reviews erg professioneel. Zou jij een review willen schrijven over (product)? In ruil sturen wij (product) naar je op. Laat je het ons even weten wanneer de review online staat?
Zoals vaker zette ik het ergens op een to-do lijst zonder datum. Vaak duurt het namelijk even voor de perspakketjes binnen komen. Toen ik na een maand nog niks had gehoorde stuurde ik het bedrijf een e-mail. Ik moest eerst een review schrijven over het product en als die naar hun zin was dan zouden zij het product gratis naar mij opsturen. Toen ik een e-mail terug stuurde met de vraag hoe ik dan de review moest schrijven kreeg ik als antwoord gewoon uit de losse pols. Blijkbaar vinden bedrijven het prima om lezers in de zeik te nemen. Ik als blogger ga hier echt niet aan mee werken. Typisch gevalletje van uitproberen.
blog aanbieding die je als blogger beter kunt afslaan – Mijn mening
Bovenstaande zijn een aantal voorbeelden van aanbiedingen waarvoor ik vriendelijk heb bedankt! De toon van het bericht is vaak onpersoonlijk. Het gaat niet om jou als blogger, maar negen van de tien keer om de linkbuilding. Ik vind dat je niet zo kan omgaan met bloggers. Op het moment dat een blogger enthousiast is over een product of dienst, zul je een hele andere review hebben dan wanneer je goedkoop reclame wilt maken.
In mijn ogen gaat het niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. Het is natuurlijk maar net waar je als bedrijf en als blogger voor kiest. Zelf heb ik een standaard tarief dat ik hanteer en het is aan het bedrijf om te bekijken of zij voor dit tarief mij de opdracht gunnen.
Wat ik ook erg belangrijk vind is of een product bij mij en bij mijn blog past. Ik zie zo vaak bloggers producten promoten waarvan ik denk: Yep gratis ontvangen! Yep gesponsord. Niet erg natuurlijk ieder zijn ding, maar het valt op.
Waar ik ook oplet is de waarde van een product. Sommige (lage) product prijzen staan gewoon niet in verhouding tot het überhaupt al schrijven van een blogpost.
Een bedrijf kan nog zo’n hoog bedrag voor een blogpost bieden, maar als ik er geen gesponsord bij mag zetten, is dat voor mij echt een no go! In mijn ogen zijn dit blog aanbieding die je als blogger beter kunt afslaan!
De komende tijd zal ik met jullie meer blogtips gaan delen.
Dus ben je opzoek naar meer blogtips? Hou de rubriek blogtips dan even in de gaten.
Krijg jij wel eens rare blog aanbiedingen?
En zo ja, hoe ga je er dan mee om?
Sommige voorstellen zijn inderdaad gewoon niet te geloven. Ik ben hier ook allergisch voor hoor. Helemaal voor het woord GRATIS. Het is mijn blog ik bepaal hoe of wat. Waarom zou ik een winactie organiseren over telefoonhoesjes? Nee hoor ik doe alleen de dingen die ik echt leuk vindt en waar ik zelf dan ook nog wat en heb. Soms is het ook een gunfactor en wil ik er graag over schrijven. Mensen vergeten hoeveel tijd er in een blog gaat zitten. Voor niks gaat de zon op;)
Auteur
ja daarom vond ik het leuk om het even te delen, want het is soms echt frustrerend als je hard werkt om iets moois op te bouwen en andere mensen denk het gewoon komt aanwaaien…
Het meest irritant vind ik nog de vraag om do-follow links. Laatst met een bedrijf daarover gehad en eerst wilden ze do-follow, maar ik hield voet bij stuk en zei dat het aan hem was of hij de samenwerking door wilde laten gaan. Hij vroeg om meer info over do-follow links en samenwerking ging wel door, volgens mijn voorwaarden, zo kan het dus ook ;)
Wat ontzettend onbeschoft zeg, sommige bedrijven. Je zult toch denken dat zij ook het beste voor hebben met het eigen bedrijf en de werknemers.
De stomste vind ik als ze een link willen naar hun bingo site : )
Ik ben een keer gemaild door een bedrijf dat nagellak verkoopt. Zij vonden mijn nagelfoto’s interessant en of ik een paar nagellakjes wilde testen. Toen ik akkoord ging duurde het erg lang en toen ik een mail terug stuurde hadden ze de selectie al naar andere bloggers gedaan.
Ik kreeg weleens een product aangeboden dat 5 euro waard was. En nu gaat het me eigenlijk niet eens om die waarde, want als het een startende, sympathieke webshop met leuke producten is dan vind ik zoiets soms best leuk. Maar in dit geval deed de medewerker van dat bedrijf alsof ik de hoofdprijs had gewonnen.
Ook apart: de vraag of ik een kant-en-klare blog inclusief meerdere linkjes wilde plaatsen, die hij dan helemaal voor niks wilde aanleveren. Serieus?
Ik stel mezelf ook altijd de vraag.. hebben mijn lezers hier iets aan? En past het bij mijn blog?
Sommige verzoeken zijn best hilarisch ;)
Sommige bedrijven komen inderdaad met belachelijke eisen. Tja dan niet. Ik vind dat je als blogger goed moet nadenken welke opdrachten je aanneemt en niet alles aannemen wat op je pad komt.
Dit vind ik nou eens mooi om te lezen. Lekker terughappen naar die bedrijven. En ik hoor vaker dat mailtjes gewoon gaan naar de ‘Verwijderde items’.
Haha, het zorgt wel altijd voor een paar minuten vermaak, dit soort mailtjes ;) . Dat ze denken dat ze dit voor elkaar krijgen….
Ja, het is wel erg herkenbaar :-) Ik heb de mailtjes van de wereldkaart en telefoonhoesjes ook gehad. Het toppunt voor mij was toen ik gevraagd om een blender te reviewen. Ik moest ‘m dan zelf aanschaffen voor 60 euro (ipv 100 euro), maar… dan mocht ik het wel houden. Wow echt wow, haha!
Er zitten soms bijzondere aanvragen tussen. Ik stuur dan meestal mijn tarieven toe en dan hoor je er nooit meer iets van
Ja heel herkenbaar! Eerst interesse en dan zien, oh wordpress.com dus heb ik niets aan voor linkbuilding en dan hoor je ze niet meer. Ff eerst nadenken graag 😂