Home » Moeder & Kind » Tips om je kind meer groente te laten eten + WIN 2x Helpende bord van HAK

Tips om je kind meer groente te laten eten + WIN 2x Helpende bord van HAK

Je kind voldoende groente laten eten, kan nog best een uitdaging zijn… Herkenbaar voor jou als ouder? HAK ontwikkelde Het Helpende Bord. Dat jonge eters, onbewust helpt om meer groente te eten. Ik heb hem samen met mijn zoontje, uitgebreid getest en vertel je er meer over! En ook deel ik mijn persoonlijke tips om je kind meer groente te laten eten.

hak-het-helpende-bord

HAK Het Helpende Bord

We weten allemaal dat groenten gezond voor ons zijn, maar toch eten we er structureel te weinig van. Uit onderzoek blijkt dat dat al jong begint; slechts een handjevol kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar eet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten van 100 tot 150 gram.

Het eten van voldoende groente is belangrijk, omdat het een bron is van vitaminen, mineralen en vezels. Zij hebben niet allen invloed op het verzadigingsgevoel, maar ook op de gezondheid van de darmen. En hiermee onze algehele gezondheid.

Aan de hand van de wetenschap heeft HAK het initiatief genomen tot het ontwikkelen van Het Helpende Bord. De Wageningen University & Research heeft de mogelijkheden van zintuiglijke beïnvloeding van ons onderbewuste eetgedrag in kaart gebracht. En in het bijzonder de rol van het eetbord, tot het eten van groenten. Met de uitkomst hiervan heeft Waarmakers Studio het ideale bord hiervoor ontworpen, Het bord is vervolgens geproduceerd door het Drentse Royal Goedewaagen. Het Helpende Bord, dat rekening houdt met alle tips die je kind helpt om (onbewust) meer groente te gaan eten. En dat sluit dan weer mooi aan bij de missie van HAK om iedereen te helpen om meer groenten en peulvruchten te gaan eten en het maken van gezondere, plantaardige keuzes. Alle kleine beetjes helpen!

Vijf principes van het Helpende bord

Het Helpende Bord werkt volgens de volgende vijf principes:

bord-spiegelen

1. Spiegelen

De hersens van een kind spiegelen zich aan de ouders. Kinderen doen namelijk niet wat je zegt, maar ze doen wat jij doét. Daarom kan het – vooral bij kinderen tussen de 4 en 8 jaar – juist helpen om ze geen bord in een vrolijke kleur en van plastic, maar juist ook een wit, rond bord van keramiek voor te zetten. “Net als papa en mama!”

tips om je kind meer groente te laten eten

2. Delboeuf illusie

Doordat je je kind een zelfde maat bord voorzet als waar je zelf van eet, lijkt hetgeen erop ligt kleiner. Leg je dezelfde hoeveelheid groenten op een kinderbord, dan lijken de groenten al erg snel veel.

Voor de hersenen lijkt de maaltijd zo veel beter behapbaar. Door ook een verhoogde en gekleurde rand weg te laten wordt dit effect, dat de Delboeuf-illusie heet, versterkt. Het formaat helpt de kieskeurige eters ook om verschillende maaltijdonderdelen gescheiden te houden. En zo eten ze zeker meer groenten, dan dat ze voorheen deden.

3. Meer = meer

Wist je dat als er ergens méér van op je bord ligt, je er automatisch ook méér van gaat eten? Op een bord van het formaat dinerbord kan je al makkelijker een normale portie groente kwijt, helemaal als er gebruik is gemaakt van een kuiltje op de plek van de groentes. Grappig genoeg merkte ik wel dat het werkte bij ons thuis met ons zoontje.

4. De weg van de minste weerstand

Eten dat vooraan op het bord ligt, wordt sneller opgeprikt. Serveer daarom de groentes op het bord vooraan naar je kind toe. Super slim bedacht!

5. Kleur bekennen

Door gebruik te maken van fris gekleurd eten op een wit bord, vinden onze hersenen het eten er al snel aantrekkelijker uitzien en wordt het als smaakvoller ervaren. Door groentes te stomen of kort te wokken behouden ze niet alleen de meeste smaak en vitamines, maar behouden ze ook de kleurintensiteit het beste. Hierdoor steekt het goed af tegen het witte bord en maakt het de groentes nog nét even iets aantrekkelijker.

–> Het Helpende Bord is verkrijgbaar bij De Bijenkorf voor €12,95.

Win het helpende bord van HAK

Vanaf 11 juni maak je kans om één van de 2 helpende borden te winnen. Heb je problemen met je kind voldoende groente laten eten? Of kun je zelf wel een duwtje inde rug gebruiken, om 500 gram groente per dag te eten? Doe dan zeker mee!

Wat moet je doen om te winnen?

  1. Volg je liefsmarielle online op instagram en/of Facebook
  2. Like de post en geef in de comments antwoord op de vraag: Eet jouw kind voldoende groenten? Heb je tips?
  3. Tag daarbij een andere mama of papa die dit ook heel goed kan gebruiken.
  4. En gebruik in het antwoord #liefsmariellenl, zo weten we dat je hebt meegedaan
  5. De post delen in je story’s? Super cool! Vergeet liefsmarielle.nl online alleen niet te taggen

De winactie loopt t/m zondag 20 juni 2021
Let op! Je kunt alleen meedoen aan deze winactie als je woonachtig bent in NL of BE.
(Reageer je niet tijdig? Dan ben ik genoodzaakt een andere winnaar te kiezen.)

tips om je kind meer groente te laten eten

Mijn persoonlijke tips om je kind meer groente te laten eten

Het Helpende Bord van hak zorgt ervoor dat mijn zoontje écht meer groente eet. De hoeveelheid groente lijkt hetzelfde door het kuiltje. En hij ziet dat wij ook een wit bord hebben, waar evenveel groente op ligt. Ongemerkt eet hij dan toch meer dan normaal. Wat dat betreft vind ik het bord echt een uitkomst! En werkt het dus ook goed!

  1. Wanneer je kindje al in de weerstand schiet bij het zien van groente, zou je eens kunnen proberen de groente in een smoothie of soep te verwerken. Zo is een spinazie-mango smoothie erg lekker bijvoorbeeld. Of wat dacht je van tomaten paprika soep hier erg favoriet, samen met broccoli soep. Lekker pureren en tadaa, geen groente meer te zien.
  2. Of wat dacht je van pasta met pastasaus waar lekker veel groenten in zitten. Het geheim is om de ingrediënten extra klein te snijden en de saus goed te laten doorkoken. Zo is alles lekker zacht en heeft je kind geen idee, van de hoeveelheid groente die erin zit.
  3. Maak samen een groente pizza met lekker veel verschillende groenten erop. Zo gaat er ongemerkt meer in. En kun je van tevoren de afspraak maken, dat wat je kind erop legt ook opgegeten moet worden.
  4. Eet gezellig met het gezin en maak zo de maaltijd gezellig en FUN. Denk ook eens aan het gebruik van vormpjes of met gekleurde sausjes.
  5. Ook het helpen met koken, zal ervoor zorgen dat ze door alle moeite (wassen, snijden en bereiden)ze er sneller wat van willen gaan eten. Onze zoon vind het enorm leuk om samen te koken. Hij roert met liefde in de pan, en als je het aan hem overlaat bepaald hij ook nog de hoeveelheid. Uhm, dat lijkt me niet zo’n goed idee. Maar het snoepen/proeven tijdens het bereiden, zorgt er wel voor dat hij meer groente binnen krijgt. Neem bijvoorbeeld rauwe paprika. Die zou hij niet zo snel eten, als we die niet hoefde te snijden voor in de pastasaus.
  6. Zet ook eens wat vaker als snackgroenten op tafel, denk aan: komkommer, snacktomaatjes, worteltjes of paprikareepjes neer. Het is zo weggesnoept en nog lekker ook.

-> Lees ook Mijn top 10 must have keuken gadgets

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sluit mij
Zoek je iets?
Zoek:
Berichtcategorieën: